magnusn.blogg.se

DAN FÖRE DOPPAREDAN

Kategori: Allmänt

23:e dec, dag 26. Striden fortsätter med ett sakta dropp, 2 ml i timmen. I EM har vi haft besök av grannarna, det är skönt att bara prata bort en stund, skingra tankarna lite. Efter lunch idag behövde jag ta extra antiillamåendepiller, jag försöker så länge jag kan utan, känns som jag får tillräckligt med gift i kroppen ändå.

Att vara närstående till en cancersjuk är nog lika svårt som att ha det själv.  Tror att det hänger ihop med den maktlöshet man känner. Har förstått att det är lätt att få ångest för att det är jobbigt, men det är ju inte jag som är sjuk, är lätt att tänka.  På ett sätt så är det enklare att ha det själv, att veta behandlingsplanen och att kunna fokusera 100%  mot fienden på ett egoistiskt sätt. Tycker inte att man ska vara rädd för att ta hjälp utifrån heller, varken som sjuk eller närstående. Många gånger kan man behöva hjälp att sortera tankarna för att kunna mobilisera den positiva energin. Själv fick jag en cd med mental träning med inriktning på att hantera sin cancer av en god arbetskompis. Att lyssna och ta åt sig av det som passar en själv är viktigt oavsett vad det gäller, fungerar både för drabbad och närstående.

Imorgon är det julafton, det blir en annorlunda julafton. Som min kusin skrev i kommentaren på min blogg, ”Den friske har många önskningar, men den sjuke bara en”.  Det ligger mycket i det. Ska i varje fall bli roligt och se hur Aaron reagerar på tomten i år, han är i varje fall 1,5 år nu.

Ikväll ska vi försöka ha uppsittarkväll med hela familjen, Jag, Hillevi, Josefin, Amanda, Anthony och Aaron. Få se hur vaken jag orkar vara.

Kommentarer

  • Mats Lagerholm säger:

    God Jul på Er alla! Hoppas ni inte snöar in....
    Vi tänker på Er. Vi hörs.
    Mats

    2012-12-23 | 17:06:27
  • Mats Bengtsson säger:

    GOD JUL KOMPIS !

    Jag hoppas att du får en bra jul tillsammans med din familj. Jag fortsätter att följa din kamp via din blogg.

    Mats

    2012-12-23 | 19:59:21
  • Helena säger:

    Tänkte bara säga att det är ok att inte tänka på cancer alla dagar. Imorgon firar vi bara jul!

    2012-12-23 | 21:44:08
  • Ronny Persson säger:

    Magnus, vad tiden går. Närmare och närmare kommer dagen då behandlingen är färdig. Glöm inte utslaget som väntar med gul boll till våren.
    Fortsatt God Jul med de Dina!
    Iréne & Ronny

    2012-12-23 | 23:25:46
  • dick säger:

    Önskar dig och de dina en god jul. Den ger nog möjlighet att tänka på annat en stund. Kämpa på - tänker på er! dick & cecilia

    2012-12-24 | 07:48:07
  • Hans säger:

    Önskar dig och familjen en riktigt God Jul! Hans

    2012-12-25 | 00:32:21

Kommentera inlägget här: