magnusn.blogg.se

EN DEL AVKLARAD

Kategori: Allmänt

25:e dec, dag 28. Då är en del i behandlingen avslutad. Detta var andra omgången med 5 dygns cellgift av två. De andra cellgifterna jag ska får är ”bara” 4 timmars kurer.  Som planen ser ut nu ska dessa ges var tredje vecka under tiden jag strålas. Tror att det kan vara väl så jobbigt.  Det är med en viss tillfredställelse som jag bockar av delar i behandlingen som gjorda.

Jag är medveten om att jag bara är i början av behandlingen och det kommer att bli värre, men varje dag som inte är värre än hittills är en seger. Har förstått att det tar ett par dagar efter avslutad kur att nå botten. Det är nu som blåsorna i munnen börjar, om det går lite bra så kan smak och mun vara OK till nyår. Har redan börjat fundera på vad jag ska laga för gott när smaken kommer tillbaka.

Fick en liten lektion idag på hur cellgiftet arbetar. Cytostatikan som det heter anfaller celler som är av den snabbdelande sorten. Tumörer är snabbdelande, men det är också slemhinnor. Slemhinnor finns i stora mängder både i mun och i mage, vilket innebär att de friska snabbdelande cellerna blir angripna och bieffekterna kommer som ett brev på posten. Det som är bra är att de friska cellerna har en förmåga att läka sig själva, vilket inte tumörcellerna har i samma utsträckning. På något sätt så hjälper det att veta vad som händer med kroppen, även om jag litar på läkarna så är det bra för mitt eget välbefinnande att förstå hur ”organisterna” angrips.  Först bryts de ner av cellgiftet, sedan när de är försvagade så ska vi börja stråla dem.  Imorgon blir det en vilodag. På torsdag åker vi till Sahlgrenska igen för att förbereda strålbehandlingen.

Önskar Er Alla En God Fortsättning På Julen

Kommentarer

  • dick säger:

    Skönt att denna omgång är klar. Önskar dig många segrar, fortsätt fokusera på dem!
    Hoppas du kan njuta av mat igen till nyår.

    2012-12-25 | 22:28:41
  • Maria säger:

    Hej o God Fortsättning!

    Blir det ngt strul med lång väntan på torsdag när "masken" ska fixas så finns ngn av oss hemma om Hillevi vill komma till oss. Både Christer o jag nås på mobilen...Må väl!

    2012-12-26 | 00:25:43

Kommentera inlägget här: