magnusn.blogg.se

FUNDERING KRING EMPATI

Kategori: Allmänt

21:e dec, dag 24. Två dagar av fem avklarade i andra offensiven. Tror att min inställning med att förvänta mig det värsta hjälper mig. Jag mår inte bra, men känslan är att det kunde vara värre.  Vi har idag både fixat en promenad och att såga och bära in ved. Det tog minst dubbla tiden mot normalt men det gör inget, det blir bara skönare med en timmes ryggläge i soffan efteråt.

Det blir mycket TV, läsning och korsord nu för tiden. Hinner också med att fundera på en massa saker. Något som snurrar runt i huvudet nu är empati och hur det ser ut i världen. Krig, svält och katastrofer kan jag räkna upp som händelser som skulle behöva global empati. Tankarna kommer dels från all den empati som jag får men också allt elände som jag tar in nu när jag är den situation som jag är. Det finns värre saker. Empati känner vi alla, (förutom psykopater då, men det är en sjukdom). Vi känner för våra nära och kära, våra vänner och kamrater. Frågan är hur långt man kan gå i empati. Skulle vi kunna förhindra krig om soldaterna kände empati med sina fiender, skulle tro det.  Skulle Sverigedemokraterna växa om vi kunde känna empati för flyktingar som behöver hjälp?  Är det så att alla är vinnare om vi kan visa och praktisera empati på ett globalt plan?

Kanske skulle kunna koppla denna diskussion till den pågående skoldebatten, är det inte så att det är dags för nya ämnen i skolan? Skulle kunna tänka mig kurser som; Global Empati varför är det bra för alla, eller Empati i praktiken. Lite så fundera jag. Tror inte att det löser alla problem, eller att vi kan visa empati genom att bara skänka pengar och öppna gränserna för alla hur som helst. Att varje resa börjar med ett första steg är känt oavsett hur lång den är. Det viktiga är att ta det första steget och att det sker globalt. Tankarna är inte färdiga men jag tycker att det är något att reflektera över.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: