magnusn.blogg.se

FUNDERINGAR

Kategori: Allmänt

6:e dec, dag 9.  Idag har varit en bra dag, skottat lite snö, gått en promenad med Svante. Fantastisk fint väder när man som jag inte ska någonstans eller behöver göra något. Är fortfarande lätt illamående, har dessutom börjat få en del blåsor i munnen. Jag har förstått att det här med blåsor kommer av cellgiftet och att det antagligen blir värre efter var gång, så det är kanske lika bra att vänja sig.

Har mycket tid för funderingar nu och tankarna vandrar från första besöket på vårdcentralen till hur jag ska hantera hela perioden. Att sitta mitt emot sin läkare och han ser dig i ögonen och säger du har cancer är en inte helt angenäm upplevelse. Tror inte man kan förbereda sig på det, ej heller förstå hur det känns om man inte själv upplevt det. Första tanken är lever jag till Jul? Detta var mitten på oktober.  

När första chocken lagt sig så handlar det om att få svar på alla frågor som dyker upp i huvudet. Tyvärr så var inte min utredning så långt kommen att det gick att få svar på alla frågor utan ytterligare provtagningar.  Det jag fick veta första gången var, du har cancer. En modertumör bakom näsan samt att den satt metastaser på lymfkörtlarna på halsen. Om den inte spridit sig mer så är den behandlingsbar med goda prognoser, men har den spridit sig till lungorna så kan vi inte bota den,  - Syster var har vi svaret från röntgen?  - Va, har dom inte röntgat thorax (lungorna).  Då måste vi beställa tid för det med en gång. 

Under tiden av ett samtal har jag tagit mig från djupaste dal upp till toppen för att ramla ner i samma djupa dal igen.  Det tog en vecka för att få röntgentid och ytterligare en vecka för att få svar. Det var inga fel på lungorna. Puh, upp mot toppen igen.

Min svärfar brukar deklamera dikter och en strof från en dikt han brukar läsa går ”Om man tänker kan man av misstag befatta sig med obehagliga saker, saker som att man en gång dör det ska man blunda för.” Vet ej vem författaren är, men innebörden är tydligare än någonsin för mig.  Försök att bara tänka positiva tankar.

Kommentarer

  • Henrik säger:

    Många hälsningar från olika personer under julfesten till dig. Jag spred också din blogg adress.

    Änna lite trött idag ....

    2012-12-07 | 12:21:43
  • Hans säger:

    Måste medge att jag oxå e lite seg idag. Tänker på dig, stanna på toppen!

    2012-12-07 | 12:58:59
  • Torbjörn & Siv säger:

    Tack för att du delar med dej av din kamp Magnus. Bra idé att skriva.
    Vi är med dej och tänker på dej och din familj.
    Om det är något ni behöver hjälp med så hör av er.
    Torbjörn & Siv

    2012-12-07 | 18:51:28

Kommentera inlägget här: