magnusn.blogg.se

GOTT NYTT ÅR OCH FÖRVÄNTNINGAR

Kategori: Allmänt

31:e dec, dag 34. Fortfarande lite lägre idag, berg och dal banan fortsätter. Ska ta en promenad och sedan vila för att samla energi till kvällen. Social samvaro och lite snack som inte bara handlar om sjukdom är bland den bästa medicinen som går att få. Det vill jag inte missa, jag kan alltid sova nästa år.

Nyår detta magiska datum då människor ska ge löften och bygga förväntningar som inte infrias utan istället skapar en massa besvikelser. Själv är jag skeptisk inför det nya året. När man som jag är på väg ner mot botten är det lätt att inbilla sig att det inte kan bli värre, tyvärr kan det alltid bli värre. För mig gäller det att ta det med jämnmod, är helt säker på att jag märker när botten är nådd. Det fina med att nå botten är att man får fast mark under fötterna som kan användas som avstamp när klättringen uppåt börjar.  Antagligen är jag lite av en fatalist i min inställning. En skön inställning mötte jag i boken Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Huvudpersonens tes är att det ”är som det är och blir som det blir så varför bry sig”.  Innebörden för mig är att bara bry mig om saker som jag kan påverka och inte spilla energi på saker som inte går att påverka, tror det är viktigt för alla människor. Har träffat många individer i mina dagar som spenderar mer tid på saker de inte kan påverka än saker som de kan påverka. Detta leder bara till frustration, tappade energi och i sista fasen till bitterhet. Vilket öde, tänk att gå genom livet och vara bitter.

Att se ljuset i tunneln är ett uttryck som används ofta, det användas när man tror sig nått botten och ska ta sig uppåt igen. Tyvärr är min erfarenhet att ljuset från öppningen lika gärna kan vara tåget som kommer, och det är inte bra. Har tåget kommit tillräckligt många gånger blir man till slut rädd för ljuset också. När man blir rädd för ljuset, då vet man att man är nära botten och det vänder snart.

Vill trots allt önska alla ett riktigt Gott Nytt År med rimliga förväntningar och en positiv inställning inför framtiden.

Kommentarer

  • Michael säger:

    Med förhoppning om ett riktigt bra 2013!

    2012-12-31 | 14:37:47
  • Laila säger:

    Du skriver så fantastiskt fint!

    2012-12-31 | 16:20:12
  • Laila säger:

    Einar och jag önskar er båda et riktigt GOTT NYTT ÅR!

    2012-12-31 | 16:23:44
  • Gert Arne säger:

    Gott Nytt År, Ses på flädje

    2012-12-31 | 17:33:22

Kommentera inlägget här: