magnusn.blogg.se

GRAN OCH JULSKINKA

Kategori: Allmänt

16:e dec, dag 19.  Började dagen med att gå ut i skogen för att hugga en gran. Väl hemma så satte jag in skinkan i ugnen. Det blev skinka, grönkål och potatismos till middag. Då fick jag njuta lite av skinkan i år också, tror inte den kommer att smaka i jul.

Jag håller fortfarande min vikt, viket är 8 – 10 kg för mycket normalt. I förberedelserna inför behandlingen så har jag också träffat en dietist som ringer mig var tredje vecka.  Det är mycket viktigt att försöka hålla vikten under behandlingen. Troligtvis är det inte möjligt, men det ska vara målsättningen. Kroppen gör av med många kalorier när den ska läka. Enligt dietisten så behöver jag normalt ca; 2300 kalorier, nu ska jag helst sätta i mig 3000 kalorier.  Jag har alltid hävdat när mina nära har kritiserat min välbyggda mage, att den är bra att ha när det blir tuffare tider. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle få rätt.

Så nu äter jag så mycket jag kan när det smakar, allt som är gott och har många kalorier är OK, dietisten sa till och med att öl är bra. Då försökte jag får henne till att skriva ut ett flak öl på recept, men det gick inte, konstigt. Det blev bara näringsdrycker på recept. Hillevi har börjat truga mig också, ta lite till, ska du inte ha mer. Detta var en omöjlig tanke för ett halvår sedan då det lät tvärtom. Får väl försöka njuta av det lilla positiva jag kan hitta i situationen.

Kommentarer

  • Emma N säger:

    Hej! Här ser man allt vart dina döttrar fått sina skrivar talanger ifrån! Riktigt intressant att få följa dig Magnus, och självklart hejar jag på dig i din kamp! God jul på er! :)

    2012-12-16 | 19:19:56
  • Gert Arne Thuen säger:

    Det låter som att jag får komma upp med ett flak öl inom det snaraste. ; )

    2012-12-16 | 19:48:54
  • Maria säger:

    Vi kommer upp till Sahlgrenska på onsdag o tar med lite "kalorier" :)

    2012-12-16 | 20:08:00
  • Mats säger:

    Kunde du inte passat på att hugga en gran till mig också.... Gott att höra att du fick smaka på skinkan innan nästa behandling, även om jag tycker du kunde skippat grönkålen - har hört att det inte är speciellt mycket kalorier i dom....

    2012-12-17 | 14:34:24

Kommentera inlägget här: