magnusn.blogg.se

PROMENAD I SKOGEN

Kategori: Allmänt

7:e dec, dag 10. Känns skönt att skriva tvåsiffrigt i dagarna som gått. Idag har jag klarat mig utan piller, så återhämtningen går åt rätt håll. Blåsorna i munnen består, tror inte de försvinner så snabbt. Jag har haft näsblod mer eller mindre sedan jag började behandlingen. Idag ringde jag till sjukhuset och frågade om det fanns något att göra åt det. Förstod att det inte fanns så mycket att göra mer än spola med koksalt och använda blodstoppande fyllning i näsan. Anledningen till näsblodet var desto mer uppmuntrande, med största sannolikhet är det så att tumören håller på att dö bit för bit och det är de döda cellerna som måste komma ut någonstans, förklarade de för mig.  Glädjande, mer näsblod tänkte jag.

En sak som jag tycker saknas i cancerbehandlingen är att kunna mäta hur behandlingen tar. Som det är nu så går man igenom en hel behandling utan att veta om den fungerar. I mitt fall så planeras en röntgen 6 – 8 veckor efter avslutad behandling och det är först då man vet om det fungerade tillräckligt bra eller inte, det innebär mycket väntan och oro för alla. Tänk om det gick att mäta en gång i veckan hur bra behandlingen tagit och hur mycket det är kvar av cancerceller. Till exempel kunde man mäta i procent hur mycket som är kvar, 80 % efter första veckan, 70 % efter andra veckan osv. Vilken kanongrej det hade varit med ett sådant kvitto, varje behandling är jobbig men med ett kvitto på att det fungerar är det lättare att motivera sig för nästa omgång.

Idag har varit en bra dag, tog en ”lång” skogspromenad, ca; 40 min pulsande i snö. Skönt att klara av det, även om jag var trött efteråt. Jag har tid för vila så det är egentligen inga problem.

Kommentarer

  • mor säger:

    Kämpa på, håller med dig om den långa väntan

    2012-12-08 | 10:16:27
  • Henrik säger:

    Allt går ju tyvärr inte att köra i excel, även om det skulle vara perfekt med en running- out kurva för cancer..
    Försök njuta av det fina vädret och varför inte göra ett tips och lämna in, kanske vinner du ngt världsligt!
    Kör hårt med lördagskrysset

    2012-12-08 | 12:27:40

Kommentera inlägget här: