magnusn.blogg.se

SJÄLVBILD OCH SKOLA

Kategori: Allmänt

29:e dec, dag 32. En fin dag igen. Härligt med varje dag som går och jag mår bra. Ser det som att det är en dag mindre att må skit totalt sett, vilket i sig är en seger. Tog en timmes promenad i skogen idag också tillsammans med goda vänner, trots ihållande regn. Det ger kraft, ska försöka göra det varje dag.  Jag går saktare än normalt, men tror att det är viktigt att hålla sig i så bra form som möjligt för det som komma skall.

När man drabbas av en svår sjukdom förändras både ens världsbild och ens självbild. Har reflekterat lite över mitt bloggande som är en utmärkt ventil för mig och kan rekommendera det starkt för andra i samma situation. Jag har alltid levt med en självbild att jag inte kan skriva. Tre syften hade jag med bloggen, att vara en ventil, att nå ut till alla som vill veta hur det går samt träna mig på att skriva. Att jag får massa positiva kommentarer kring hur jag skriver var överraskande för mig, får omvärdera min självbild när det gäller skrivandet. Att dessutom få alla dessa uppmuntrande kommentarer är en bonus, trots att jag inte svarar i bloggen på dem ska ni veta att jag uppskattar dem och att det är en hjälp i min situation. Tack igen alla.

Har funderat lite på skolan, hur den påverkat oss genom livet. Tror inte det är förrän i vuxen ålder man inser det. Jag fick alltid negativ kritik på svenskan, en uppsats fick man tillbaka till hälften rödmarkerad. Glömt stor bokstav, fel komma tecken, fel meningsbyggnad etc… Aldrig att man fick några kommentarer kring innehåll och kreativitet, vilket jag tror är mycket viktigare för ens utveckling. Givetvis är det viktigt att ha en korrekt svenska, men att lägga för mycket fokus på det i unga år är mer hämmande än hjälpande. Efter skolan var det bara att acceptera att jag inte var bra på att skriva. Konstaterade att skriva är inte min grej, jag är mycket bättre på siffror så kanske lika bra att hålla sig till det. Har levt med detta medvetet eller omedvetet i 40 år nu, kan tänka mig att det finns många med samma upplevelser. Nu är skoldebatten ofta i hetluften vilket är bra, tyvärr är jag inte säker på att alla förändringar är de rätta.

Kommentarer

  • Linda säger:

    Jag är bekant med din dotter och har följt bloggen från start! Jag är imponerad av ditt sätt att skriva och fängslas så av det du har att berätta! Jag följer din kamp och tror att din positivitet kommer göra dig frisk,så som jag själv va positiv till min förlossning som gick lättare än va jag trodde! Man måste tro på sig själv! Hejja!

    2012-12-29 | 16:04:24
  • Daniel Carlsson säger:

    Hej Magnus

    Fick reda på detta av Christina N för ett tag sedan, kollade din blogg för första gången idag. Anette skickade mig länken. Om dina målbilder för att klara behandlingarna, helt rätt! Fortsätt så. Jag har ju som du kanske vet haft cancer i mitt blod och har gått igenom liknande saker som du nu är mitt uppe i. För mig när det var som värst blev jag helt lugn av tanken; "Det är jag som går igenom detta, inte något av mina barn, tänk om det istället var en av dem som låg här". Den tanken gjorde mig alltid lugn. Också att ha ambitionen att försöka göra allt, allt, som är möjligt för att bli frisk. Man måste ju hitta sitt eget mantra för att klara av alltihop.
    Du kommer att klara detta bra, vi hörs.

    Mvh Daniel SCA FBG.

    2012-12-29 | 18:05:15
  • "Calle" Johansson säger:

    När jag började läsa din blogg så tänkte jag direkt att jaha det var ifrån Magnus Amanda fått sin förmåga att uttrycka sig på "pappret"... :-) Tror det e ett hyfsat bra betyg. ;-)
    Du kommer fixa det här!! Styrke kramar ifrån hela familjen Johanson

    2012-12-30 | 00:24:01
  • Sven-Olof säger:

    Hej Magnus!
    Det du skriver om är ett välkänt problem inom svensk språkpedagogik. I Sverige är vi totalt fokuserade på att allt ska vara rätt. Vi har glömt att språket är ett verktyg för att kommunicera, att få någon annan att förstå vad vi vill eller menar.
    Vad betyder det egentligen om allt är rättstavat i en text? På kylskåpet på jobbet har vi en tid haft en text uppsatt där bokstäverna i respektive ord är omkastade huller om buller med undantag för den första och den sista bokstaven. Och texten, som är helt läsbar, säger just det att det viktigaste är att första och sista bokstaven är rätt för att man ska förstå det i övrigt felstavade ordet.
    När jag träffar kollegor i Europa pratar vi ofta om detta, att den svenska språkpedagogiken skiljer sig mot andra länders. Tyvärr blir resultatet allt för ofta det du nämner ovan, dvs man får en tro att man inte kan. Många ungdomar vågar inte prata engelska eftersom de inte är säkra på att det blir korrekt trots att de många gånger kan uttrycka sig mer korrekt än engelsmännen själva. För att inte tala om stavningen meningsbyggnad när engelsmännen uttrycker sig i skrift, helt uppåt väggarna ibland men alla förstår vad de menar ändå.
    Så, fram för mer träning i kommunikation än fokus på rätt eller fel i stavning och meningsbyggnad i vår svenska språkundervisning!
    Gott Nytt År önskar jag dig ich din familj!

    2012-12-30 | 08:53:46
  • Maria säger:

    Gott Nytt År på Er!!

    En kommentar ang. svenska o uppsatser så är Julias lärare mycket bra på att ge positiv kritik på uppsatsen istället för att rödmarkera stavfel etc...Dom ger råd att läsa mycket för att hitta ord...Så det finns hopp!!

    2012-12-30 | 15:29:14
  • Frasse säger:

    Tj-a Strålmannen!
    Med gott humör och mycket humor, kommer man långt.
    Det är en jobbig tid för dig nu, men vi kämpar med dig. Du fixar detta.

    2013-01-09 | 18:13:11

Kommentera inlägget här: