magnusn.blogg.se

VILODAG

Kategori: Allmänt

9:e dec, dag 12. Idag har jag bara vilat, känner mig fortfarande lite matt.  Det är inte så dumt att elda i kaminen, titta på TV och bara kika ut på snön som yr runt knutarna.  Tror att jag ska göra det till en vana även när jag är frisk, det är ok att bara mysa en söndag som den här.

Pratade om berg och dalbana häromdagen fram till att jag fick reda på att lungorna av hela och friska. Detta var i början av november, vid samma samtal sa läkaren att jag ska göra en PET/CT röntgen för att kolla hela kroppen. PET/CT innebär att man skikt röntgar kroppen samtidigt som radioaktiv kontrastvätska sprutas in i blodet. Med hjälp av det så kan läkarna se om det en förhöjd ämnesomsättning någonstans som då indikerar att det kan vara en tumör. Har senare förstått att om det syns något så kan det vara en tumör, men behöver inte vara så. Däremot om inget syns så är där inget, vilket är bra.

Sagt och gjort röntgen gjordes och sedan började väntan, trodde inte dom hade hittat något, men en vecka innan första behandling skulle starta så ringde läkaren och sa, - Vi har sett indikationer på röntgen att det är något på levern, samt något på tjocktarmen. Skit tänkte jag, vad innebär det? Ja, om det satt sig på levern så kan vi troligtvis inte bota den, men vi måste undersöka vidare för att se om det är något. Om det skulle vara något på tarmen så är det mest troligen en autonom tumör som inte har något med den bakom näsan att göra.

Återigen åkte man långt ner i dalen och funderade på hur man skulle hantera ett besked om att levern är angripen. Nu gick det ganska snabbt, efter fyra dagar vara jag på kontroll av levern med ultraljud och kontrastvätska. Som tur var hittades inget, jag fick besked direkt efter undersökningen av läkaren. Jag blev så lättad och glad att jag nästan pussade gubben på flinten. Dagen efter kollades även tjocktarmen, det var en godartad polyp man sett på röntgen och den avlägsnades samma dag.

Så tog jag mig upp på toppen igen, själv är man mitt i det och det är lätt att glömma bort att ens nära och kära göra samma emotionella resa. Nu ser jag fram mot nästa behandling, så jag kan utrota fienden en gång för alla.

Kommentarer

  • Lars säger:

    Ja du, det är nog många som finns här ute, som är med på resan på något sätt. Kom på mig själv i fredags under X factor att tankarna gick till er. Det var när Ronan Keating och Isac sjung Life Is A Rollercoaster. För det är så vi fungerar, ena stunden upp och nästa ner :D Hör av er om det är något vi kan bistå med.

    2012-12-09 | 17:06:45
  • dick säger:

    Tack för att du skriver din blogg. Dina funderingar ger upphov till egna tankar och funderingar om livet. Tänker mycket på dig!

    2012-12-09 | 20:01:01
  • Helena säger:

    Skönt att du är "ren" även om jag förstår vad röntgen och väntan på besked innebär för kval. Denna glädje över att vara ren kan du absolut ta med dig in i behandlingarna. Då går det mycket lättare att ta sig igenom dem.

    2012-12-09 | 20:35:08

Kommentera inlägget här: