magnusn.blogg.se

SONDEN ÅKTE UTE!

Kategori: Allmänt

6:e feb, dag 71.  Jag har träffat läkaren idag i vanlig onsdagsordning. Han kunde konstatera att de ser bra ut, eller åtminstone som det bör se ut av behandlingen i detta skede. Fick också koll på min vikt och hag har lagt på mig två kilo igen, sonden har fungerat så här långt.

Passade på att prata lite rehabilitering och när det är läge att jobba full tid igen. Jag blev lite besviken av hans uttalande, den normala rehabiliteringen efter denna behandling är 6 månader. Det innebär att jag inte kan börja jobba heltid igen förrän efter sommaren om jag följer normalkurvan (vilket jag inte tror). Jag kommer fortsatt att ha en mycket mer aggressiv ”kommatillbaka” plan än läkarens. Fick också veta att de tar hand om sjukskrivningen från Sahlgrenska samt de första uppföljningarna. Den första visuella kollen är 6 – 8 veckor efter avslutad behandling (mitten april) och när svullnaderna har lagt sig (efter ca, 3 månader) ordentligt kommer man också att göra en magnetröntgen för att undersöka statusen.

Läkeprocessen av de rent fysiska skadorna i halsen kommer att ta 4 – 6 veckor, det är ungefär så länge jag behöver ha kvar sonden efter behandlingen. Sonden ja, den lyckades jag fippla ur näsan nu ikväll innan jag började blogga. Först åkte en liten bit ut och när jag försökte peta ner den igen kom hostan och skickade upp den längre istället. Då gav jag upp lika bra att dra upp den. Ikväll och imorgon får jag tvinga i mig medicinen den gamla vanliga vägen. Får stå över maten, tur att jag gått upp två kilo. Efter strålningen imorgon får jag be dem stoppa i en ny. Det är väldigt otrevligt men inte så mycket att be för när man klantar sig om jag.

Nu börjar nedräkningen närma sig hanterbara dagar kvar och mitt fokus flyttar sig lite sakta mot hur en lyckad rehabilitering kan se ut.  Kommer att ta diskussioner med företaget också hur jag kan lägga en lagom arbetsbelastning med möjligheten att arbeta hemifrån kan se ut.

Enligt läkaren är det inte bara det fysiska som behöver läka utan också tröttheten kommer att sitta i länge. Som vanligt är det till att ta en dag i taget och följa utvecklingen. Jag har klarat av 20/33 delar nu och när veckan är slut är det bara en tredjedel kvar.

Kommentarer

  • dick säger:

    Du har humorn kvar, skönt att se och den kommer att hjälpa dig. Synd om vikten går ner pga dagens "feppel", hoppas det går bra med medicinen ändå, och att få ny sond på plats i morgon.

    2013-02-06 | 19:05:11

Kommentera inlägget här: