magnusn.blogg.se

LÄKARBESÖK

Kategori: Allmänt

23:e jan, dag 57.  Vaknade flera gånger i natt och hade väldigt ont i halsen. Fick plåga i mig en halv tallrik gröt och ett halvt glas smoothies. Det är inte lätt att äta när man till och med måste plåga sig för att svälja saliven. Halsen är nu så påverkad att det kommer blod när jag harklar mig, även tungan längst in är påverkad vilket dubblar problemet.

Idag när jag kom till Sahlgrenska började det med läkarbesök. Fick väga mig och jag hade tappat 3 kilo på en vecka. Det är förstås inte bra, att tappa vikt beror på att jag äter för lite, och äter jag för lite får jag för lite energi, och energin behövs för att läka. Nu fick jag morfin utskrivet, det är både ett långtidsverkande plåster och direktverkande att dricka vid behov. Plåstret är av den mildare varianten och dt finns starkare varianter man kan växla upp till om det behövs. Nu ska jag utvärdera hur det funkar med morfin, om jag kan äta mer och hålla vikten. Om inte så blir det nog en sond i nästa vecka.

Efter läkaren var det direkt in till strålningen som gick bra. Har vant mig vid masken det är inte trevligt men jag kan hantera det på ett bra sätt. Människan är ett konstigt djur tror att vi kan vänja oss vid nästan vad som helst. Träffade också tandläkaren innan det var dags att åka hem. Fick en del bra tips av tandläkaren hur jag kan använda en lokalbedövning i munnen och halsen. Hon var lite rolig också, läs inte bipacksedeln på medicinen för där står det tvärtemot vad jag säger, sa hon. Fick också lite hjälp att sköta tänderna längst in. Det blev en ny tid i nästa vecka, känns skönt att få den hjälpen.

Väl hemma så tog jag mina mediciner. Diklofinak, Panodil, Morfinplåster och flytande morfin plus lite bedövning, därefter fick jag i mig lite makaroner och köttbullar innan jag la mig och sov i tre timmar. Nu är en tredjedel av strålningen gjord 11/33 delar. I morgon är det strålning 10.45.

Kommentarer

  • Henrik säger:

    Lider med dig, hoppas morfinet glr saker enklare.
    Är på Sofitel och tänker att vi tillsammAns åker hit i Maj, ölar på torget, spanar brudar och spaar på hotellet,
    Vi hörs från ett kallt Wroclaw

    2013-01-23 | 19:00:27

Kommentera inlägget här: