magnusn.blogg.se

MER SONDUPPLEVELSER

Kategori: Allmänt

31:e jan, dag 65. Äntligen den siste januari. Har inte haft några behandlingar idag, då det var underhåll på strålmaskinen. Blir både strålning och cellgift i morgon, vilket innebär en tuff och lång dag. Hoppas att de ordna all medicin som kommer med cellgiftet i flytande form nu när jag har sonden.  Jag har i varje fall ordnat skjuts i morgon. Henrik kör upp och Sven Olof hem, ska köra så lite som möjligt nu när morfindoserna går upp. Nästa vecka är också inplanerad med chaufförer. Ronny, Lars och Hillevi delar på den veckan. Sen är det bara två veckor kvar att planera dagliga resor för, tiden går trots allt.

Att ha en sond och att strålbehandlas gör att jag känner mig som om jag var i alla åldrar på en gång. Strålningen gör att man får massvis av slem i halsen som måste harklas och hostas upp, vilket gör att man har behov av en spottkopp. Ser mig själv som i en gammal film från fattigstugan där man ser framförallt de gamla gubbarna som snusade och harklade sig i en spottkopp. Ganska äckligt får jag säga. Sedan har jag gjort misstaget när jag ätit näringsvätska via sonden, att jag lagt mig direkt efteråt då rinner ”geggan” upp i halsen och man spyr. Lite grand som bebisar rapa och spy innan man lägger dem. Problemet när jag spyr är att sonden ändrar position och retar i halsen vilket genererar hosta som är svår at stoppa för ju mer jag hostar ju mer retar sonden i halsen. Dags att lära sig av sina misstag, minst en halvtimme upprätt innan jag ligger ner. Om tröttheten slår till får jag väl försöka sitta och sova.

Det verkar som ökningen av morfinet funkar hyfsat, lite tunt för att klara en hel natt kanske men annars OK. Ska prova över helgen annars är det väl bara att öka till 75 mikrogram.

Kl. 08.20 är det dags igen, får samla kraft i kväll och i natt för att orka med morgondagen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: