magnusn.blogg.se

ÖKAT MORFIN

Kategori: Allmänt

30:e jan, dag 64.  Nu är varje dag tuff. Jag pratar nästan inget nu och när jag väl gör det viskar jag väldigt tyst. När inte det smärtstillande är maxat gör det ont att prata också. Hillevi har kört tisdag och onsdag för mig och imorgon är jag ledig, därefter har volontärer anmält sig till att köra så det är täckt till och med vecka 6. Det mesta löser sig även om det är kämpigt.

Vi beslutade att öka på morfinet igen när jag var hos läkaren idag, nu är jag uppe i 50 mikrograms plåster, hoppas att det hjälper för hitintills har jag inte haft en bra smärtlindring. Antar att det är bara att öka på dosen, med läkarens ordination så klart. Det finns egentligen ingen övre gräns av hur mycket man kan ge. Det gäller att hitta den nivån som håller en smärtfri. Förstod också att när rehabiliteringen börjar så ingår även en nedtrappning av morfin, det problemet tar vi då.

Mitt allmäntillstånd är nu ganska lågt. Jag har mer eller mindre ont i halsen hela tiden, extra mycket när jag sväljer eller pratar. Detta ska vi försöka dämpa med rätt nivå morfin.  Den enda smak jag har i munnen är sur gammal disktrasa. Min näring får jag genom en sond i näsan. Tre – fyra påsar näringslösning om dagen, det tar ca 1,5 – 2 timmar att få i sig en påse. Jag sitter i soffan 6 – 8 timmar om dagen bara för att få i mig näringen. När man väl fått i sig den så kommer sura uppstötningar som får en att vilja spy, men jag vill ju inte spy upp sonden och den stackars näring jag lyckats få i mig.  Trodde att det var klart när jag lyckats få i mig allt detta, men då visar det sig att all medicinen gör att magen blir väldigt hård och det blir svårt att sköta den smärtfritt. Jovisst har jag fått medicin för att göra den mjukare men det funkar inte så bra. Kort summering, det är ett H….vete att äta och det är H...vete att skita. Två ganska basala behov som jag saknar ganska mycket nu. Toppar sedan upp detta med trötthet, kan somna fyra – fem gånger på en dag. Även en fysisk trötthet som gör att jag orkar mindre och mindre spelar ingen roll om det gäller en promenad eller att såga ved. Ungefär så här ser min resa ut för tillfället, kommer säkert att bli ännu värre innan det vänder, men vända det ska det.

 16/33 delar gjorda, efter fredagen har jag passerat hälften.

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Ja inte ska man klaga över en förkylning !!!!
    Tuff tid tänker på er
    kram

    2013-01-30 | 18:28:05
  • "yngveson i stan" säger:

    -lätt för oss att säga, men håll ut, Magnus!
    Det kommer att vända..... men vi förstår att det är
    jättejobbigt!

    2013-01-30 | 19:47:45
  • dick säger:

    Ha tillit till att det vänder, det kommer det att göra!
    Träffade Donato idag och han frågade hur det var med dig, och bad mig hälsa dig så mycket. Han tänker också på dig. /dick

    2013-01-30 | 20:32:31
  • Sivan säger:

    Skönt i alla fall att du slipper köra bil. Det är inte trafiksäkert med morfin i kroppen...
    Kram Sivan

    2013-01-31 | 09:47:53

Kommentera inlägget här: