magnusn.blogg.se

STRÅLMANNEN ÄR FÖDD

Kategori: Allmänt

9:e jan, dag 43. Första strålbehandlingen är avklarad, som ni förstår av titeln har jag fått ett nytt namn av Hillevi. Numera är det strålmanen som gäller. Först kände jag mig smickrad för jag trodde hon sa stålmannen, men det var ett tag sedan jag kände mig som stålmannen. Ända tills jag fick cancerbeskedet har jag känt mig odödlig. Nu passar strålmannen bättre.

Tycker att jag vann den mentala striden idag mot min klaustrofobi. Den är så att säga under kontroll men det kräver en stor viljestyrka. När instängdheten smög sig på gjorde jag två saker. För det första fokusera på andningen, jag var tvungen att andas med magen annars tog masken emot och ökade på känslan av instängdhet. När andningen var under kontroll så flyttade jag mig mentalt till hängmattan, medans Per Gessles Mazarinskiva gick i bakgrunden.  

Har återigen fått ett kvitto på att ställa in sig på det värsta och hoppas på det bästa fungerar utmärkt. Jag hade räknat med att behandlingen tar 45 min och att jag ska behandlas 36 gånger. Nu visade det sig att behandlingen tog ca 25 min idag och kommer att gå ännu fortare de kommande gångerna då alla inställningar nu är fixade. Kanske det bara kommer att ta 15 min. Sammanlagt ska jag stålas 33 gånger och inte 36 som jag trodde tidigare. Alltså kortare tid varje gång och ”bara” 33 gånger känns redan som en seger.  Nu är det 32 gånger kvar. Enligt sköterskorna på strålningen kan jag räkna med att klara ca; 10 strålningar innan jag behöver börja med smärtstillande. Nu gäller det att ta vara på dessa dagar och ösa i mig kalorier. Återigen fick jag uppmaningen att äta allt gott, helst med mycket kalorier. Smör, Grädde chokladpudding rekommenderades. har redan lyckats gå upp två kilo, om jag inte går ner som de säger får jag väl använda sommaren till att banta. Känns som ett icke problem för tillfället.

Passade på att ta en skogspromenad när jag kom hem också. Det är ett bra sätt att ladda batterierna på. Imorgon är det strålning kl. 07.40 och därefter ca 6 timmar med cellgift. Skönt att slippa femdygnsvarianten nu när jag strålas också.

(bild på min Hannibal Lecter mask, med denna spänns jag fast i sängen)

Kommentarer

  • Lars säger:

    Det räcker gott med Strålmannen, för stark mentalt har du alltid varit. Det finns inga problem bara lösningar, utmaningen ligger i att hitta dom bara :)
    Transport finns om det kniper

    2013-01-09 | 18:13:08
  • Maria säger:

    Har allt tänkt på dig idag Magnus! Nu blir du ännu värre att slå på golfbanan med detta psyke du tar med dig dit ut...Hör av dig om du behöver hjälp med ngt när du är här i Gbg....

    2013-01-09 | 19:24:55

Kommentera inlägget här: