magnusn.blogg.se

TAR TIDEN SLUT?

Kategori: Allmänt

13:e dec, dag 16. Idag har vi handlat julklappar och annat som hör julen till. Tänkte göra det nu när jag mår bra. Vet att det är jobbigt en normal dag, trodde att det skulle vara enkelt idag, men det var jobbigt. Så jag kanske inte är helt återställd ändå, eller så är det den manliga genen som påverkar mig, ni vet genen som är antishopping.

Tanken är att vi ska försöka leva så normalt som möjligt trots att jag är under behandling. Frågan jag ställer mig vad är normalt? Är den kollektiva julhetsen normal? Eller är det dags att byta ut normaliteten. Jag vill hävda att vi är relativt sett ganska återhållsamma när det kommer till jul, ändå så är det mycket som ska ordnas. Både privat och i arbetslivet så agerar människor som om tiden efter jul inte existerar, tror man verkligen att tiden tar slut? I alla år jag arbetat så är det alltid deadline innan jul, allt ska vara klart innan jul. Finns inte tiden i januari längre? Samma sak är det privat allt ska vara gjort innan jul. Jag tycker det är konstigt, tid är det enda vi har och det kommer alltid ny tid imorgon, dvs. tiden tar inte slut. Visserligen dör vi en dag, men fram till dess så kommer det ny tid hela tiden. För den som vill läsa lite kloka tankar om tid så kan jag rekommendera en bok av Bodil Jönsson, Tio Tankar om Tid.

Själv önskar jag att tiden kunde gå fortare så jag var färdigbehandlad och fri från cancer. Samtidigt kan man se det som om man önskade livet av sig själv, var dag som går så kommer man ju närmare döden och det gäller oss alla sjuka som friska, unga som gamla. Tror att det är bättre att försöka fokusera på kvalitet istället för kvantitet, försöka ta vara på varje dag och göra något bra av varje dag även om det bara är något litet.

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Magnus, tid är det enda vi har lika mycket av, varje dag. Och det finns en massa tid "kvar"efter jul. En tid då ljuset återvänder och därmed livet. Kämpa på, snyt ut skiten!

    2012-12-13 | 19:43:37
    Bloggadress: http://magnusn.blogg.se
  • Ronny P säger:

    Magnus, så härligt det vara att prata med dig igår! Du lät så positiv och realistisk vilket jag är helt övertygad om är verktyg för dig den närmsta tiden.
    Magnus, du fixar detta och vi är många som är med dig!
    För din kännedom så är våra ligamedlemmar nu informerade om vårt samtal igår och det hade du ju inget emot.
    Kämpa på så försvinner snart hen, vi tänker på dig!

    2012-12-14 | 13:06:45
  • Mats L säger:

    Efter att ha fått Ronnys mail om din sjukdom, har jag nu suttit och läst alla dina inlägg. Även om vi inte gjort någon runda på banan (tror jag) så har vi ju setts där några gånger.
    Du delar med dig av dina tankar och känslor kring cansern, dom onda organisterna, och reflektioner på livet på ett humoristiskt och existensiellt sätt. Det är svårt att inte bli berörd.
    Tror precis som du att det inte är så kreativt att försöka förstå vad som hänt utan som du säger fokusera på nuet och lägga kraften på att leva och bli frisk.
    Kämpa på!

    2012-12-14 | 14:39:47
  • Anonym säger:

    Jag fattar att det är tufft men du fixar detta. Behöver du hjälp med något så hör bara av dig. Att bli matt när man julhandlar är helt naturligt och framför allt manligt. Krya på dig och ha en trevlig helg.

    2012-12-14 | 17:47:25
  • Leif A säger:

    Magnus kämpa på
    Har läst alla dina inlägg du skriver nästan bättre än du slår dina drivar, man får en känsla av vad du genomgår
    Krya på dig (det blir nya partävlingar till våren vi är ju nästan 100-procentiga)

    2012-12-14 | 18:30:27

Kommentera inlägget här: